Здається, дев’яностикам -- хана. Перспективи цього покоління видаються все більш туманними. Хто
знає, що мав на увазі Сергій Жадан, подаючи у своїй останній книзі "Пепсі" таку посвяту: "Пам’яті
Нової Ґенерації присвячується"... Як на мене, то на сей раз завжди іронічний наш геній є досить
сумним, бо це його покоління.
Стартували дев’яностики досить гучно. Чого вартий лише один Жадан! А Андрусяк, Бедрик, Скиба,
Бондар-Терещенко, Дністровий... Ці "перші хоробрі" справді були заявили про прихід нової
ґенерації. Чесно кажучи, з появою в нашій поезії цих імен якось відразу поза увагою лишилося
усе те БУ-БА-БУ разом із "Сучасністю" та Станіславським феноменом включно.
Харків в особі Жадана вкотре вже подарував літературній Україні іншу, нову естетику, можливо --
нову реальність художнього слова. І був він не самотнім, маю на увазі, що Ігор Бондар-Терещенко --
то ціла епоха в історії українського слова останніх років. Хто цього не помітив, прошу -- його
"Уласкава" до Ваших послуг.
З інших україн неньки з’явилися вже згадувані не менш цікаві поети. Але.
Так, але... Лауреатів конкурсу "Смолоскип" все більше з кожним роком, і винні не тільки роки,
будь ласка -- нова номінація -- за літературну діяльність... Хто одержав премію, знаєте
(*). А чому не я, не Ти, не хтось інший? Та мова, власне, не
про це... Отож, лауреатів все більше з кожним роком, а до "перших хоробрих" можна долучити хіба що
Анатолія Дністрового та Андрія Бондаря. І все. Що? Так, все.
Порахуймо їх усіх, багато це, чи мало? Звісно, сенс не в кількості, а в якості, але хто прийшов
за останні п’ять років?
Як не прикро про це говорити, але серед продукції "Смолоскипу" забагато макулатури. Зрозуміло,
що це частково "іздєржкі" літпроцесу, але все одно -- прикро. До речі, як на мене, Львів
літературний тримає свою літературну репутацію завдяки лише Р. Скибі. Тому марно й без підстав
засмутився Єшкілєв (Література -- плюс, № 9-10). Бо крім Скиби -- нікого, ну хоч лусни, а нікого.
Тому і здається мені -- хана дев’яностикам. Їх просто немає, у чомусь апологет Станіславського
феномену має рацію, але він -- про інше. Наразі пропоную подивитися, хто ж іде за Жаданом, за
Бедриком? А нікого, порожньо. Порожньо навіть у Харкові, що вже мовити за інші "города і вєсі"?
Тільки на хвилину уявіть собі, що Жадан виїхав би з Міста. І де буде той Харків на літературній
мапі України? А якщо виїхав би Бондар-Терещенко? Чи хто-небудь скаже тоді, а де він, той Харків? --
А де ж Харків? А де ж ми? -- запитує Ростислав Мельників (Література-плюс, № 9-10), і хочеться
відповісти -- в глибокій дупі...
Пропоную поглянути на нові книжки, скажімо, останнього року: "Шарґа" Андрусяка, "Пепсі" Жадана,
"Свято небуття" Бедрика, "На смерть Кліо" Дністрового... Оце, задається, і все, не виключаю, що
когось забув, але це суттєво не змінить загальної картини.
Лише тепер розумію, чому так мало поетів в антології "Іменник". Дехто там навіть зайвий, хоча
декого й не вистачає, Бондаря-Терещенка, наприклад, а ще -- Дністрового.
Перші з цього покоління, "перші хоробрі", йшли по мінах. Але вижили майже всі. Але чому ж за
ними так порожньо? Чи знову потрібні міни, аби з’явився той, хто почує спрагу путі?
В "Кальміусі" Ч. 1. за цей рік була стаття розчуленого О. Кажана (цікаво, хто за
псевдонімом?) "Дев’яностики: покоління поза грою". З думкою автора можна погодитися лише тоді, коли
під грою розуміти мистецтво взагалі, і літературу зокрема. Цього покоління в мистецтві і справді
немає... Але -- було, і тому -- сумно.
Декаданс помножений на розпач ще не є поезією. Візьмемо хоча б "коротеньку поему для
інфікованих", що на сторінках цього ж "Кальміусу". Чому авторові конче треба писати для
інфікованих? Чи варто для них взагалі писати? Чому б не писати для усіх інших, або просто -- для
всіх? Чи варто нині, в добу жахливої депресії множити ці типи інфікованих ще й у літературі? Думаю,
ні, не варто. Я особисто нічого не маю проти "забльованої фіранки", кому що подобається, але при
чому тут література? Подібні твори (не лише цього автора, але і багатьох інших авторів "Кальміусу"
і не лише "Кальміусу") зайвий раз підкреслюють той глухий кут, у якому нині це покоління. Треба
шукати вихід. Чомусь переконаний, що він не в декадансі, а в чомусь іншому. Рецептів давати не
буду, не лікар. Але треба шукати, інакше хана. Це не вирок, але -- спроба діаґнозування. Fuck!
Fuck! -- сказав би Б. Вілліс, -- а все-таки "інфікованість" -- це так само спроба
діаґнозування, можливо поет має рацію, можливо -- він уже шукає, тоді добре, бо друга фаланґа має
відчути спрагу путі... Інакше -- див. початок цього тексту.