ВІД РЕДАКТОРА
ПОЕЗІЯ
 Сергій ЖАДАН
Пацифік

 Анна БІЛА
Сакральний час розчахнутих зіниць

 Іван АНДРУСЯК
Поемка, що скучила за тобою

 Маріанна КІЯНОВСЬКА
З книги "Міфотворення"

 Олег СОЛОВЕЙ
ІлюзіїІЇ, алюзії і тропи

 Олеся КРАСИЛЬНИКОВА
Я просто посміхнусь чужому болю

ПЕРЕКЛАДИ
 Федеріко Ґарсіа ЛОРКА
з книги "Поема про Канте Хондо"
Поема Солеа

 Анджей БУРСА
Із книги "Усмішка горлом"

 Люся КОНСТАНТИНОВА
Лібретто джазу та року у стилі батіка з двома постскриптумами ;та одним вигуком із зали

ДНІ
 Олег СОЛОВЕЙ
Via dolorosa
(коротенький нарис до 100-ліття з дня народження Аркадія Любченка)

РЕЦЕНЗІЇ
 Анна БІЛА
(Рецензія на: Ліда Мельник. Еґо і центр: Поезії. К.: Смолоскип, 1998. -- 88 с.)

 Анна БІЛА
Поетичні світи "Марґіналій" Олега Солов’я.
(незавершене читання)

 Анатолій ЛАЗОРЕНКО
Палають ягоди
(рецензія на: Юрій Доценко. Золотий апостроф. -- Донецьк: УКЦ, 1998. -- 120 с.)

КРИТИКА
 Олег СОЛОВЕЙ
Микола Хвильовий та дискурс модернізму
в українській прозі 20-х років

 Олег КАЖАН
Дев’яностики: рокоління поза грою

ЛІРИЧНИЙ ПОСТСКРИПТУМ
 Володимир СОСЮРА
Місто

ПРО АВТОРІВ

 

КАЛЬМІЮС
головне меню
    
 [зміст номеру]  [бібліотека]  [галерея]  [зв'язки]  [гостьова книжка]  [форум]  [e-mail:]

Олег СОЛОВЕЙ
Via Dolorosa
(коротенький нарис до 100-ліття з дня народження Аркадія Любченка)

Це, мабуть, єдиний у нас художник, що його можна назвати новелістом. Це вибагливий, вишуканий мініатюрист, що, очевидно, буде продовжувати Коцюбинського в його європейських імпресіоністичних новелах.
М.Хвильовий, 1927.

Впродовж останнього десятиліття поступово зникають білі плями в історії української літератури ХХ століття. Але ще й досі є постаті, які чомусь майже невідомі українському читачеві. До них можна віднести М.Йогансена, І.Дніпровського, А.Любченка, багатьох інших. Наразі -- кілька слів про надзвичайно колоритну особистість з 20-х років, талановитого новеліста, близького приятеля М.Хвильового, активного учасника літпроцесу 20-х, секретаря ВАПЛІТЕ -- Аркадія Любченка.

Народився Аркадій Любченко 7 березня 1899 року в селі Старо-Животові Уманського повіту. У 1912-18 роках навчався у Сквирській гімназії. Приблизно з 1923 року -- він у Харкові, стає активним учасником літературного життя. Вступає до літературної організації "Гарт". Пізніше буде одним з фундаторів і секретарем ВАПЛІТЕ (1925-28), членом літорганізації Пролітфронт (1930-31). Увесь цей час був одним з найближчих друзів М.Хвильового, палким прихильником "романтики вітаїзму".

Активно друкуватися починає приблизно з 1924 року, коли журнал "Червоний шлях" подає кілька його новел, зокрема "Хінську новелу", "Кров", інші твори. 1926 року виходить книжка прози "Буремна путь", що складалася з восьми оповідань. У київському журналі "Життя й революція" з’являється одна з найвідоміших новел письменника "Via Dolorosa". Журнал "Вапліте" друкує його повість "Образа" (1927), де автор подає сатиричні картини із життя радянської партійної та державної бюрократії. Лірична повість у новелах -- "Вертеп" (1929) є спробою синтезу світогляду та філософії українського відродження 20-х років. Ще в 20-х роках О.Білецький відзначав, що творчість А.Любченка "займає особливе місце в літературі наших днів".

Так сталося, що А.Любченко уникнув арешту в 30-ті. Але, як митець, він також тоді був знищений остаточно. Усе найкраще з написаного цим письменником, належить 20-м рокам. У тридцяті майже не друкувався, час від часу мусив виступати з "самокритикою", визнаючи націоналізм ВАПЛІТЕ і свій власний. Перед війною мешкав у Києві. Евакуюватися , мабуть, не захотів. Під час німецької окупації знову повернувся до Харкова, працював у газеті "Нова Україна", аж поки не зрозумів, що газета ця не стільки українська, скільки німецька, а нових господарів цікавить більше новий порядок, у якому фактично не було місця для українців. Цей період життя письменника відбито у "Щоденнику", що саме зараз друкується у кількох числах харківського журналу "Березіль". Рятуючись від гестапівського терору, А.Любченко 1943 року утік до Львова, де був заарештований. Звільнений 1944-го, виїхав до Німеччини, будучи вже смертельно хворим. Помер у Німеччині, в містечку Бад-Кіссінґені 25 лютого 1945 року.


Вже після перших друкованих творів А.Любченко здобуває певне визнання, як у читача, так і у критики. Сучасний дослідник літератури В.Агеєва називає його настроєву імпресіоністичну новелу "Via Dolorosa" "однією з кращих у всій українській новелістиці 20-х років. Цією акварельною річчю Аркадій Любченко заявив про себе як про талановитого продовжувача блискучої модерної традиції Михайла Коцюбинського". Але, починаючи з 30-х років, ім’я письменника та його твори були ретельно викреслені з історії української літератури. На жаль, і сьогодні мало хто з читачів обізнаний з його творчістю. Немає сучасних видань його творів та належного літературознавчого осмислення творчого доробку письменника, без якого важко скласти цілісне уявлення про українське відродження 20-х років.


Hosted by uCoz